راه اندازی پژوهشکده دایمی نقش جهان


به گزارش «میراث خبر»، مهندس محسن جاوری رییس این پایگاه دایمی گفت: «این پایگاه با هدف حفظ و معرفی هر چه بیشتر میدان نقش جهان اصفهان که یکی از بی نظیرترین آثار جهانی محسوب می شود راه اندازی خواهد شد.»
جاوری در مورد فعالیت های این پایگاه پژوهشی گفت: «این پایگاه دایمی در زمینه تحقیق و پژوهش پیرامون ویژگی های معماری، ابنیه های تاریخی میدان و مطالعه بافت تاریخی اطراف میدان نقش جهان و همچنین احیای هنرهای سنتی و‌ حوزه های معماری، مرمت، باستان شناسی، هنرهای سنتی و مردم شناسی خواهد بود.»
سید محمود حسینی استاندار اصفهان نیز با مثبت خواندن راه اندازی این پایگاه دایمی گفت: «افتتاح این مرکز دایمی پژوهشی گامی مثبت برای حفظ مجموعه میدان نقش جهان اصفهان خواهد بود.»
حسینی در ادامه افزود: «این پایگاه دایمی وظیفه حفظ آثار مجموعه میدان نقش جهان، بازسازی میدان و همچنین ایجاد مراکز هنرهای سنتی و بازارهای صنایع دستی اطراف این میدان را برعهده دارد.»
میدان نقش جهان اصفهان در زمان شاه عباس صفوی ساخته شده است. در اطراف این میدان، مشهورترین و عظیم ترین آثار تاریخی شهر اصفهان یعنی مسجد امام و شیخ لطف الله، سردر بازار قیصریه و همچنین کاخ با شکوه عالی قاپو جای گرفته است.
طول این میدان 165 متر و عرض آن 50 متر است. این میدان در دنیا از شهرتی بی نظیر برخوردار است و در فهرست آثار جهانی یونسکو ثبت شده است.
اما متاسفانه چند سالی است که ساخت و ساز ساختمان جهان نما حریم آسمانی میدان نقش جهان را دچار خدشه کرده و کارشناسان یونسکو در بازدید و گزارش خود تهدید کرده اند که در صورت کم شدن ارتفاع این ساختمان میدان نقش جهان را در فهرست میراث در خطر جهانی قرار خواهند داد. یونسکو در مورد میدان نقش جهان سال آینده در اجلاس چین تصمیم گیری نهایی خواهد کرد.